skrzyzowania bez sygnalizacji swietlnej
r***@op.pl
2005-05-23 09:14:29 UTC
Mam pytanie z kategori Kodeks Drogowy.

1) Czy dojezdzajac do skrzyzowania bez sygnalizacji swietlnej, bez znaku stop,
ustap pierwszenstwa, oraz bez znaku skrzyzowania drog rownorzednych mam
pierwszenstwo przejazdu? Oczywiscie znaku pierwszenstwa przejazdu rowniez nie
ma.

2) Spotykam rowniez (glownie na wsi) skrzyzowania kompletnie nie oznakowane.
Czy w takim przypadku obowiazuje regula prawej reki, czy po prostu znak STOP
zostal wyrwany przez wracajaca z dyskoteki mlodziez?

3) Czy regula prawej reki obowiazuje wylacznie na oznaczonym odpowiednio
skrzyzowaniu (znak skrzyżowanie dróg; kierujący pojazdem powinien ustąpić
pierwszeństwo przejazdu nadjeżdżającym z prawej strony)?

pozdr
Pete
2005-05-23 09:20:57 UTC
U¿ytkownik wrote

W/g mnie, je¶li nie ma jakiegokolwiek oznaczenia skrzy¿owania, to zawsze
obowi±zuje regu³a prawej rêki.

Nie zauwa¿y³em ró¿nicy w twoim przypadku 1) i 2) - oba wygl±daj± na
nieoznakowane.

Pozdr.

Pete
r***@op.pl
2005-05-23 09:37:12 UTC
W/g mnie, jeśli nie ma jakiegokolwiek oznaczenia skrzyżowania, to zawsze
obowiązuje reguła prawej ręki.
Wg mnie kazde skrzyzowanie drog rownorzednych powinno byc oznakowane. Zdaza
sie przeciez, ze widzac nieoznakowane skrzyzowanie i samochod po prawej
stronie, zatrzymujemy sie chcac go przepuscic. Dopiero po chwili widac, ze
tamten zatrzymuje sie przed znakiem stop, ktory jest dla nas nie widoczny np.
zaslonety jakimis krzakami. Przeciez jadac samochodem nie bede wypatrywal
znakow "ustap pierwszenstwa" lub "stopu" dla poprzecznych drog. Tak jak to
radzil "pan" na kursie.

pozdr
Elvis
2005-05-23 09:49:43 UTC
Post by r***@op.pl
[...]
Zgadzam siê, je¶li siê nie zna miasta to jest problem. Przede wszystkim
ka¿de skrzy¿owanie z pierwszeñstwem powinno byæ oznakowane.
Ford Escort 1.6 16V '97
KRzysiO
2005-05-23 09:50:26 UTC
Post by r***@op.pl
Przeciez jadac samochodem nie bede wypatrywal
znakow "ustap pierwszenstwa" lub "stopu" dla poprzecznych drog. Tak jak to
radzil "pan" na kursie.
A dlaczego nie? Pan Ci doberze radzil. Na egzaminie bylo nawet takie
pytanie z krzyzowek, na Twojej drodze brak oznakowania na poprzecznej
znak ustap pierszenstwa, poprawna odpowiedz masz pierszenstwo przejazdu.
Jak myslisz po co miedzy innymi ten znak jest odwrocony?

Pozdro
r***@op.pl
2005-05-23 09:56:35 UTC
Post by KRzysiO
A dlaczego nie?
bo to niebezpieczne jest?

powinno sie chyba zwracac uwage na samochody, a nie szukac znakow ustawionych
dla nich (na poprzecznej drodze)?
KRzysiO
2005-05-23 11:11:03 UTC
Post by r***@op.pl
Post by KRzysiO
A dlaczego nie?
bo to niebezpieczne jest?
powinno sie chyba zwracac uwage na samochody, a nie szukac znakow ustawionych
dla nich (na poprzecznej drodze)?
niebezpieczne to sie moze okazac Twoje ostre hamowanie przed
skrzyzowaniem i nerwy innych kierowcow ;-)
taki znak na drodze poprzecznej jest wg mnie dobra informacja, jak nie
jestes pewien czy masz pierszenstwo, czy nie, poza tym o jakim szukaniu
mowisz, widzisz samochod to i w wiekszosci przypadkow powinines zobaczyc
znak (tym bardziej, ze jest charakterystyczny).

Pozdro
Wiesiaczek
2005-05-23 14:02:40 UTC
Post by r***@op.pl
Post by KRzysiO
[...]

Ciebie obowi±zuj± tylko te znaki,które s± ustawione na drodze po której siê
poruszasz.
Radosna twórczo¶æ co do interpretacji PoRD powinna byæ karana:)
--
Pozdrawiam - Wiesiaczek

"Ja pijê tylko przy dwóch okazjach:
Gdy s± ogórki i gdy ich nie ma"
KRzysiO
2005-05-23 14:30:37 UTC
Radosna twórczość co do interpretacji PoRD powinna być karana:)
Rozumiem, ze jak jest skrzyzowanie i nie ma znaku to _zawsze_
przepuszczasz tego z prawej? Muszisz uwazac, bo ktos nerwowy kiedys ,
'zamiesza kawe twoim srodkowym palcem' (za pidzama porno).

PoRD nie zwalnie Cie z myslenia, jak juz pisalem na kursach i na
egzaminie zwracaja na to uwage (i slusznie) i jak ktos pisal znak droga
z pierszenstwem przejazdu obowiazuje oo tego znaku do znaku odwolujacego!

Pozdro
Wiesiaczek
2005-05-23 17:52:35 UTC
Post by Wiesiaczek
[...]
DOK£ADNIE!!! Je¶li jest skrzy¿owanie i nie ma znaku to zawsze przepuszczam
tego z prawej.
A na nerwowych s± ró¿ne sposoby.
PoRD nie zwalnie Cie z myslenia, jak juz pisalem na kursach i na egzaminie
zwracaja na to uwage (i slusznie) i jak ktos pisal znak droga z
pierszenstwem przejazdu obowiazuje oo tego znaku do znaku odwolujacego!
Bo¿e uchowaj od my¶l±cych kierowców!
Mo¿e od razu napisz "Nowe PoRD" wed³ug KRzysiO?
Tylko nie wiem, kto by chcia³ to przeczytaæ, nie mówi±c o stosowaniu.
Na razie obowi±zuje jedno PoRD i lepiej trzymaj siê tego, co tam jest
napisane.
Bo je¶li nie by³o po drodze znaku mówi±cego, ¿e mamy pierwszeñstwo, to co?

Gdy s± ogórki i gdy ich nie ma"
KRzysiO
2005-05-24 08:07:44 UTC
DOKŁADNIE!!! Jeśli jest skrzyżowanie i nie ma znaku to zawsze przepuszczam
tego z prawej.
A na nerwowych są różne sposoby.
nerwowi tez maja rozne sposoby oczym nie jeden z nas niestety sie
przekonal, ale spox ja na szczescie nerwowy nie jestem
PoRD nie zwalnie Cie z myslenia, jak juz pisalem na kursach i na egzaminie
zwracaja na to uwage (i slusznie) i jak ktos pisal znak droga z
pierszenstwem przejazdu obowiazuje oo tego znaku do znaku odwolujacego!
Boże uchowaj od myślących kierowców!
Może od razu napisz "Nowe PoRD" według KRzysiO?
Tylko nie wiem, kto by chciał to przeczytać, nie mówiąc o stosowaniu.
Na razie obowiązuje jedno PoRD i lepiej trzymaj się tego, co tam jest
napisane.
Bo jeśli nie było po drodze znaku mówiącego, że mamy pierwszeństwo, to co?
Dotychczas to ja sie posluguje oficjalnym PoRD, a Ty tworzysz wlasne i
podajesz linki do cudzej tworczosci. I naprawde staraj sie myslec
jezdzac samochodem i pamietaj rowniez, ze sztywne trzymanie sie
przepisow PoRD czasem moze przyniesc zle skutki, trzeba byc elastycznym
i jesli mozesz ulatwic komus jazde\uniknac niebezpiecznego zdarzenia na
drodze to zrob (nawet lamiac przepisy).

Pozdro

PS. Dla mnie EOT
Jarek Wójtowicz
2005-05-24 06:57:20 UTC
niebezpieczne to sie moze okazac Twoje ostre hamowanie przed=20
skrzyzowaniem i nerwy innych kierowcow ;-)
taki znak na drodze poprzecznej jest wg mnie dobra informacja, jak nie=20
jestes pewien czy masz pierszenstwo, czy nie, poza tym o jakim szukaniu=20
mowisz, widzisz samochod to i w wiekszosci przypadkow powinines zobaczyc =
znak (tym bardziej, ze jest charakterystyczny).
Bo pan panie kolego przy takim skrzyżowaniu powinien ZWOLNIĆ! Jak pan raczy zwolnić (bo trzeba zachować szczególną ostrożność) to nie będzie żadnego ostrego hamowania i inni kierowcy nie będą tracić nerwów.
--
Jarek
S80 2.9 '03 B6294S2 196KM Geartronic
KRzysiO
2005-05-24 07:58:42 UTC
Post by Jarek Wójtowicz
[...]
Ja zwalniam zawsze ;-), ale jak widze na podrzednej znak ustap
pierszenstwa to sie kurde nie zatrzymuje, bo nie ma takiej potrzeby.

Pozdro
Pete
2005-05-23 10:00:56 UTC
Post by r***@op.pl
Wg mnie kazde skrzyzowanie drog rownorzednych powinno byc oznakowane.
No, fajnie by by³o. Fajnie by te¿ by³o, gdyby drogowcy za³atali wreszcie
wszystkie dziury w drogach i nie ustawiali bzurnych ograniczeñ prêdko¶ci.

Oznakowanie polskich dróg pozostawia wiele do ¿yczenia. O tym chyba nikt
nie bêdzie dyskutowa³.
Post by r***@op.pl
[...]
No w³a¶nie. Kolejny przyk³ad wspania³ego oznakowania. Albo znakujemy
wszystko albo nic. Je¶li maj± robiæ to po³owicznie, tak jak w tym
przypadku, to ju¿ chyba lepiej, ¿eby w ogóle takiego skrzy¿owania nie
znakowali.

Pozdr.

Pete
Jarek Wójtowicz
2005-05-24 06:43:36 UTC
Post by r***@op.pl
[...]
Oj rekin, rekin....
A właśnie że będziesz wypatrywał takich znaków. Bo to jest twój pierd... obowiązek. Bo jak nie będziesz tego robił to spowodujesz wypadek (wina będzie ewidentnie twoja) i mam nadzieję, że na szkodach materialnych się skończy. Bo jak kogoś zabijesz, to będziesz miał duuuużo czasu na przemyślenie tego zagadnienia za kratkami.

Nie wiem czy ci kiedyś przyszło do twojego rekiniego mózgu, że brak oznakowań skrzyżowań nie jest pozbawiony celu! Ich brak ma wymusić na kierującym pojazdem ZACHOWANIE SZCZEGÓLNEJ OSTROŻNOSCI!!! Dzięki temu kierowca nie może sobie pozwolić na zbyt szybką jazdę.

Tak więc jeżeli zwracanie uwagi na znaki drogowe (lub ich brak) tak cię męczy,
to radzę ci kupić sobie rower i jeździć po parku, bo na drodze w samochodzie stanowisz zagrożenie dla zdrowia i życia ludzkiego. Albo.... opracuj sobie jak blondzia drogę wiodącą przez skrzyżowania z sygnalizacją świetlną... będzie ci wygodniej.
badzio
2005-05-24 07:26:06 UTC
Post by Jarek Wójtowicz
[...]
Hmmm... oryginalna i kontrowersyjna teza. Idac tym tokiem rozumowania
pzrejazdy niestrzezone tez sa po to zeby zachowac szczegolna ostroznosc.
Moze w ogole zlikwidujmy oznakowanie na skrzozowaniach? wszyscy beda
jezdzic bezpieczniej
--
Michal "badzio" Kijewski
JID: badzio(at)chrome(dot)pl
Skype: badzio
Axel
2005-05-24 08:26:18 UTC
Post by badzio
Nie wiem czy ci kiedy¶ przysz³o do twojego rekiniego mózgu, ¿e brak
oznakowañ skrzy¿owañ nie jest pozbawiony celu! Ich brak ma wymusiæ na
kieruj±cym pojazdem ZACHOWANIE SZCZEGÓLNEJ OSTRO¯NOSCI!!! Dziêki temu
kierowca nie mo¿e sobie pozwoliæ na zbyt szybk± jazdê.
Post by badzio
Hmmm... oryginalna i kontrowersyjna teza.
To jest teza lansowana przez ZDM w Warszawie. Taka odpowiedz dostala
wspolnota mieszkaniowa na pismo w sprawie uregulowania kwestii pierwszenstwa
na dosyc uczeszczanej ulicy, na ktorej czesc poprzecznych ma pierwszenstwo
(z prawej), a czesc nie (drogi wewnetrzne). Napisali, ze nie postawia
znakow, bo brak znakow spowalnia ruch. Co akurat na tej ulicy (Wlodarzewska)
jest to ewidentnie nieprawda, bo tam obowiazuje niepisana zasada
pierwszenstwa dla aut jadacych Wlodarzewska. A jak ktos wyjezdzajacy z
poprzecznej majacej prawne pierwszenstwo postanowi to pierwszenstwo
wyegzekwowac - bedzie nieszczescie...

Axel
badzio
2005-05-24 08:33:53 UTC
Post by Axel
[...]
no wlasnie. to samo bylo u mnie na osiedlu przez pewien czas - "glowna"
ulizcka osiedlowa oraz mniejsze, prostopadle uliczki - tez zawsze sie
jezdzilo z zalozeinem ze ta glowna ma pierwszenstwo chcoiaz nie bylo
zadnych znakow. dopiero jakies 5-6 lat temu postawili na tych
poprzecznych znak ustap pierwszenstwa
najlepsze jest to ze takie skrzyzowania sa takze w duzych miastach w
ruchliwych rejonach - i to juz moze prowadzic do groznych konsekwencji
--
Michal "badzio" Kijewski
JID: badzio(at)chrome(dot)pl
Skype: badzio
neelix
2005-05-24 09:27:04 UTC
Post by badzio
Hmmm... oryginalna i kontrowersyjna teza. Idac tym tokiem rozumowania
pzrejazdy niestrzezone
Nie ma przejazdów strzeżonych/niestrzeżonych.

neelix
badzio
2005-05-24 09:33:23 UTC
Post by neelix
Nie ma przejazdów strzeżonych/niestrzeżonych.
Google zna pojecie przejazdu niestrzezonego ;P
ale nie czepiajmy sie nazewnictwa - doskonale wiemy o jakie przejazdy chodzi
--
Michal "badzio" Kijewski
JID: badzio(at)chrome(dot)pl
Skype: badzio
neelix
2005-05-24 10:15:21 UTC
Post by badzio
Post by neelix
Nie ma przejazdów strzeżonych/niestrzeżonych.
Google zna pojecie przejazdu niestrzezonego ;P
ale nie czepiajmy sie nazewnictwa - doskonale wiemy o jakie przejazdy chodzi
Nie zgadzam się. Rozmawiamy na gruncie ustawy. Ja się nie czepiam tylko
zwracam uwagę na zaistniałe zmiany, a chyba o to właśnie chodzi.
Boombastic
2005-05-23 09:25:10 UTC
Post by r***@op.pl
[...]
Oczywi¶cie nie masz pierwszeñstwa przejazdu, bo musisz ust±piæ temu z
prawej. brak oznakowañ oznacza skrzy¿owanie równorzêdne.
Post by r***@op.pl
2) Spotykam rowniez (glownie na wsi) skrzyzowania kompletnie nie oznakowane.
Czy w takim przypadku obowiazuje regula prawej reki, czy po prostu znak STOP
zostal wyrwany przez wracajaca z dyskoteki mlodziez?
A mo¿e go nigdy tam nie by³o?
Post by r***@op.pl
3) Czy regula prawej reki obowiazuje wylacznie na oznaczonym odpowiednio
skrzyzowaniu (znak skrzy¿owanie dróg; kieruj±cy pojazdem powinien ust±piæ
pierwszeñstwo przejazdu nadje¿d¿aj±cym z prawej strony)?
Regu³a prawej reki g³ównie obowi±zuje na nieoznakowanych skrzy¿owaniach. Na
oznakowanych wiesz która droga ma pierwszeñstwo.
badzio
2005-05-23 09:29:39 UTC
Jesli nie ma oznakowania, defaultowo stosuj zasade prawej reki.
--
Michal "badzio" Kijewski
JID: badzio(at)chrome(dot)pl
Skype: badzio
J.F.
2005-05-23 09:45:51 UTC
Post by badzio
Jesli nie ma oznakowania, defaultowo stosuj zasade prawej reki.
Gwoli scislosci - znak "droga z pierwszenstwem przejazdu" mogl byc
ustawiony pare skrzyzowan wczesniej i obowiazuje do odwolania.

Wiec jesli nie jestes pewny - zwolnic i szybkim rzutem oka sprawdzic
jakie znaki stoja na drodze po prawej.

J.
plitkin
2005-05-23 09:33:33 UTC
Post by r***@op.pl
[...]
Oczywiscie ze masz! Przeciez ty wazniejszy ode mnie! Co prawda jezeli ja
jade wiekszym autem - to ja mam. Tak naprawde wsio rybka kto z ktorej strony
jedzie :-) A na powaznie to zasada prawej reki. To jest jedna z podstawowych
regul, ktore nawet chyba przedszkolaki znaja.
Post by r***@op.pl
2) Spotykam rowniez (glownie na wsi) skrzyzowania kompletnie nie oznakowane.
Czy w takim przypadku obowiazuje regula prawej reki, czy po prostu znak STOP
zostal wyrwany przez wracajaca z dyskoteki mlodziez?
Tego nie umiem powiedziec, jak mysle, ze nikt na grupie nie umie powiedziec,
czy to mlodziez wyrwala ten znak, czy nie. Ale PORD mowi wsyzstko i nie
rozroznia drogi na wsi od innej.
Post by r***@op.pl
3) Czy regula prawej reki obowiazuje wylacznie na oznaczonym odpowiednio
skrzyzowaniu (znak skrzy¿owanie dróg; kieruj±cy pojazdem powinien ust±piæ
pierwszeñstwo przejazdu nadje¿d¿aj±cym z prawej strony)?
Zasada prawej reki obowiazuje przede wszystkim na nieoznaczonych
rownorzednych skrzyzowaniach (istnieja nieoznaczone nierownorzedne) oraz na
oznaczonych rownorzednych skrzyzowaniach (tak samo).
plitkin
2005-05-23 09:33:55 UTC
Aha - mam nadzieje, ze dopiero zaczynasz robic sobie prawo jazdy...
m@riucha
2005-05-23 09:40:26 UTC
Post by plitkin
Aha - mam nadzieje, ze dopiero zaczynasz robic sobie prawo jazdy...
A jak jest skrzyzowanie bez oznakowania a droga ktora mam po prawej jest
uliczka slepa (jest znak) to czy to tez jest skrzyzowanie rownozedne?
Tomasz Pyra
2005-05-23 09:55:47 UTC
Post by ***@riucha
Post by plitkin
Aha - mam nadzieje, ze dopiero zaczynasz robic sobie prawo jazdy...
A jak jest skrzyzowanie bez oznakowania a droga ktora mam po prawej jest
uliczka slepa (jest znak) to czy to tez jest skrzyzowanie rownozedne?
Przeczytaj definicje skrzyzowania w PORD, bo byc moze nie jest to wcale
skrzyzowanie.

Jezeli droga boczna to dojazd do posesji to nie jest to skrzyzowanie, a
wylaniajacy sie z tamtej drogi wlacza sie dopiero do ruchu.
Boombastic
2005-05-23 09:56:16 UTC
Post by ***@riucha
A jak jest skrzyzowanie bez oznakowania a droga ktora mam po prawej jest
uliczka slepa (jest znak) to czy to tez jest skrzyzowanie rownozedne?
W ustawie jest mowa tylko o d³ugo¶ci drogi, a nie o tym czy jest ¶lepa, czy
przejezdna.
Wiesiaczek
2005-05-23 14:05:53 UTC
Post by ***@riucha
Post by plitkin
Aha - mam nadzieje, ze dopiero zaczynasz robic sobie prawo jazdy...
A jak jest skrzyzowanie bez oznakowania a droga ktora mam po prawej jest
uliczka slepa (jest znak) to czy to tez jest skrzyzowanie rownozedne?
Tak, to jest skrzy¿owanie równorzêdne.

Gdy s± ogórki i gdy ich nie ma"
J.F.
2005-05-23 14:40:48 UTC
Post by ***@riucha
Post by plitkin
Aha - mam nadzieje, ze dopiero zaczynasz robic sobie prawo jazdy...
A jak jest skrzyzowanie bez oznakowania a droga ktora mam po prawej jest
uliczka slepa (jest znak) to czy to tez jest skrzyzowanie rownozedne?
Tak, to jest skrzyżowanie równorzędne.
Sprawdzic jako to uliczka - bo byc moze uliczka prywatna, a jedziemy
droga publiczna :-)

J.
r***@op.pl
2005-05-23 09:50:05 UTC
Post by plitkin
Aha - mam nadzieje, ze dopiero zaczynasz robic sobie prawo jazdy...
niestety posiadam juz, tak wiec strzez sie ;)

Dojezdzajac do nieoznakowanego skrzyzowania, ZAWSZE zatrzymuje samochod i
przepuszczam tych z prawej. Czasami jednak zatrzymuje sie niepotrzebnie,
jadace za mna samochody znajace to skrzyzowanie (widza, ze droga po prawej
jest podporzadkowana) zaczynaja na mnie trabic itd. Po prostu znak STOP jest
niewidoczny dla mnie. Stad to pytanie.

Ale masz racje, kiepsko znam przepisy.
Wiesiaczek
2005-05-23 14:07:09 UTC
Post by r***@op.pl
Post by plitkin
[...]
Poka¿ im ¶rodkowy palec i przepu¶æ tych z prawej:)

Gdy s± ogórki i gdy ich nie ma"
k***@poczta.onet.pl
2005-05-23 14:20:04 UTC
Post by r***@op.pl
[...]
Dlatego znaki stop i ustap pierwszenstwa maja specyficzne ksztalty, zeby byly
rozpoznawalne "od tylu", wiec zblizajac sie do nieoznakowanego skrzyzowania
(tzn. bez znaku na twojej drodze) zerkasz czy stoi znak z stop lub ustap na
drodze z twojej prawej, jesli stoi jedziesz smialo, jak nie ma to ustepujesz -
chyba proste.

Pozdrawiam

Konrad
szampanskie Ave VVTi
Wiesiaczek
2005-05-23 17:25:40 UTC
U�ytkownik <***@poczta.onet.pl> napisa� w wiadomo�ci news:***@newsgate.onet.pl...
[...]
Post by k***@poczta.onet.pl
[...]

Niezupe³nie,
Kszta³t jest odmienny dlatego, by by³y widoczne w przypadku zabrudzenia lub
zasypania ¶niegiem.
Kierowca nie jest obowi±zany respektowaæ znaków na innej drodze ni¿ tej, po
której siê porusza.

Gdy s± ogórki i gdy ich nie ma"
Jacek Osiecki
2005-05-24 06:38:05 UTC
[...]
Post by k***@poczta.onet.pl
Dlatego znaki stop i ustap pierwszenstwa maja specyficzne ksztalty, zeby
byly rozpoznawalne "od tylu", wiec zblizajac sie do nieoznakowanego
[...]
Kształt jest odmienny dlatego, by były widoczne w przypadku zabrudzenia lub
zasypania śniegiem. Kierowca nie jest obowiązany respektować znaków na innej
drodze niż tej, po której się porusza.
Zauważ też że nie ma zakazu myślenia i wyciągania wniosków z sygnałów innych
niż przewidziane w PORD :)

Jacek Osiecki ***@ceti.pl GG:3828944
(c) Tomasz Olbratowski 2004
Axel
2005-05-24 08:29:45 UTC
Post by Wiesiaczek
[...]
To co zrobisz, jesli dojezdzasz do drogi, ktora dochodzi z prawej strony,
ale ta droga jest oznaczona znakiem D-46 (Droga Wewnetrzna)? Bedziesz ich
przepuszczal?

Axel
Jarek Wójtowicz
2005-05-24 06:53:19 UTC
Post by r***@op.pl
Post by plitkin
[...]
To napisz kolego gdzie i czym jeździsz. Muszę sobie to gdzieś zapisać, bo
sądząc z twoich pytań, spotkanie z tobą na ulicy może się bardzo źle skończyć.
r***@op.pl
2005-05-24 07:21:53 UTC
Post by Jarek Wójtowicz
To napisz kolego gdzie i czym jeździsz. Muszę sobie to gdzieś zapisać, bo
sądząc z twoich pytań, spotkanie z tobą na ulicy może się bardzo źle skończyć.
Nie mam samochodu. Ale jak bede miec to na pewno cos z ciemnymi szybami i w
kolorze czarnym. Pewnie bedzie to bmw - rekin, mily kolego.

pozdr
rydzo
2005-05-23 09:45:28 UTC
Post by r***@op.pl
3) Czy regula prawej reki obowiazuje wylacznie na oznaczonym odpowiednio
do³±cze siê

niby jak nie ma wogle oznaczeñ na skrzy¿owaniu powinna obowi±zywaæ regu³a
prawej rêki,
jednak w praktyce to wygl±da tak, ¿e jak kto¶ jedzie prosto to my¶li, ¿e ma
pierwszeñstwo
(lub jak jedzie drog±, która wygl±da na wiêksz±)
Jak to jest naprawde???
--
POzdrawiAM
rydzo

Fiat Marea Weekend 1.6 SX
Pete
2005-05-23 09:55:29 UTC
Post by rydzo
jednak w praktyce to wygl±da tak, ¿e jak kto¶ jedzie prosto to my¶li, ¿e
ma pierwszeñstwo
To niech tak nie my¶li, bo nied³ugo wyl±duje w szpitalu. Ten z prostopad³ej
te¿ przecie¿ jedzie prosto. Prawo jazdy robisz nie po to, ¿eby jeŒdziæ "jak
sobie umy¶lisz", tylko zgodnie z PORD, w tym przypadku zgodnie z regu³±
prawej rêki.
Post by rydzo
(lub jak jedzie drog±, która wygl±da na wiêksz±)
Jak to jest naprawde???
Masz siê stosowaæ do znaków. Jak ich nie ma, to zasada prawej rêki.

Pozdr.

Pete
Boombastic
2005-05-23 09:58:01 UTC
Post by rydzo
[...]
Dotyczy to szczególnie dróg na terenach osiedli mieszkaniowych. Tam to w
zasadzie panuje wolna amerykanka i przyjmuje siê, ¿e szersza jest g³ówn±
droga. Jednak jak dojdzie do kolizji, to zaraz wyjdzie nieustapienie
pierwszestwa temu z prawej, niezaleznie od szerokosci drogi. Dlatego trzeba
bardzo uwazaæ na takich drogach.
Wiesiaczek
2005-05-23 14:09:23 UTC
Post by rydzo
Post by r***@op.pl
[...]
Regu³a pierwszeñstwa z prawej strony obowi±zuje naprawdê.

Gdy s± ogórki i gdy ich nie ma"
rydzo
2005-05-23 20:27:07 UTC
Patrzyjta ludziska co ten Wiesiaczek wyskroba³
Post by Wiesiaczek
Regu³a pierwszeñstwa z prawej strony obowi±zuje naprawdê.
to to wiem
zle sformuowalem
powiedzmy ze jest taka sytuacja:

| |
| |
| |
rydzo
2005-05-23 20:32:30 UTC
Post by Wiesiaczek
Regu³a pierwszeñstwa z prawej strony obowi±zuje naprawdê.
> [...]

| |
| A |

jedzie sobie samochodzik A droga i jedzie sobie "duza" droga prosto
z boku uliczk± (>25m, pow asfaltowa) jedzie sobie B
powiedzmy ze nie ma wogle znakow. Zgodnie z regu³± prawej d³oni A ustêpuje
B.

ale chiba w praktyce to bardzo rzadko spotykane...
--
POzdrawiAM
rydzo

Fiat Marea Weekend 1.6 SX
Wiesiaczek
2005-05-24 05:13:27 UTC
Post by Wiesiaczek
Regu³a pierwszeñstwa z prawej strony obowi±zuje naprawdê.
> [...]
| |
[...]

B ma pierwszeñstwo i nie radzê o tym nikomu zapomnieæ.
PoRD mówi to wyraŒnie i dlatego jestem przeciwnikiem ró¿nych "przemy¶leñ"
kierowców, szczególnie m³odych, co to wszystko "wiedz± lepiej".
W razie kolizji (zdarza siê, ¿e sprowokowanych w celu remontu jakiego¶
grata) nie ma najmniejszych w±tpliwo¶ci, kto jest sprawc±.
Generalnie proponujê przestrzegaæ PoRD dok³±dnie tak, jak jest tam napisane,
bez w³asnych interpretacji, bo naprawdê tam jest napisane wystarczaj±co
dok³adnie jak zachowaæsiê na drodze. Wszelkie "inteligentne" zachowania
radzê odpu¶ciæ sobie (np. nie w³aczam kierunkowskazu, bo nikt mnie nie
widzi).
To naprawdê pomaga jeŒdziæ bezstresowo i bezpiecznie, a w przypadku kolizji
nie mamy problemów z odszkodowaniem.
No.ale siê rozpisa³em:)

Gdy s± ogórki i gdy ich nie ma"
rydzo
2005-05-24 08:17:00 UTC
Post by Wiesiaczek
B ma pierwszeñstwo i nie radzê o tym nikomu zapomnieæ.
PoRD mówi to wyraŒnie i dlatego jestem przeciwnikiem ró¿nych "przemy¶leñ"
kierowców, szczególnie m³odych, co to wszystko "wiedz± lepiej".
to nie to ze za duzo mysle i wymyslam wlasne teorie
to raczej to co widze w praktyce z teoria sie nie zgadza wiec chialem
uscislic
:)
--
POzdrawiAM
rydzo

Fiat Marea Weekend 1.6 SX
neelix
2005-05-24 09:36:02 UTC
Patrzyjta ludziska co ten Wiesiaczek wyskrobał
B ma pierwszeństwo i nie radzę o tym nikomu zapomnieć.
PoRD mówi to wyraźnie i dlatego jestem przeciwnikiem różnych
"przemyśleń"
kierowców, szczególnie młodych, co to wszystko "wiedzą lepiej".
to nie to ze za duzo mysle i wymyslam wlasne teorie
to raczej to co widze w praktyce z teoria sie nie zgadza wiec chialem
uscislic
:)
Bo wiedza jest krótkoterminowa i ogranicza się do sposobu na zdanie testu.
Na kursach uczą tylko jak zdać. Test zdany-przepisy w kąt. Dalej wolna
amerykanka i liczenie na szczęście.
Adam Płaszczyca
2005-05-23 10:49:52 UTC
Post by r***@op.pl
2) Spotykam rowniez (glownie na wsi) skrzyzowania kompletnie nie oznakowane.
Czy w takim przypadku obowiazuje regula prawej reki, czy po prostu znak STOP
zostal wyrwany przez wracajaca z dyskoteki mlodziez?
Nie ma znaczenia. Prawa ręka.
Post by r***@op.pl
3) Czy regula prawej reki obowiazuje wylacznie na oznaczonym odpowiednio
skrzyzowaniu (znak skrzyżowanie dróg; kierujący pojazdem powinien ustąpić
pierwszeństwo przejazdu nadjeżdżającym z prawej strony)?
Nie.
--
___________ (R)
_______/ /_ IRC: _555, http://trzypion.oldfield.org.pl/fotki/Praga%209-11.04.2005/
___________/ mail: ***@irc.pl UIN: 4098313 GG: 3524356
neelix
2005-05-23 11:32:24 UTC
Post by r***@op.pl
[...]
Nie ma skrzyżowania dróg równorzędnych !!!!! Równorzędność wynika z
przepisów a nie ze znaku. Reguła prawej strony. Dobrze byłoby, gdyby
skrzyżowania były oznaczone A-5, A-7.
Wiesiaczek
2005-05-23 14:12:31 UTC
Post by r***@op.pl
ustap pierwszenstwa, oraz bez znaku skrzyzowania drog rownorzednych mam
pierwszenstwo przejazdu? Oczywiscie znaku pierwszenstwa przejazdu rowniez
nie
Post by r***@op.pl
ma.
Nie ma skrzy¿owania dróg równorzêdnych !!!!!
Ciekawa teoria, móg³by¶ j± rozwin±æ?

Równorzêdno¶æ wynika z
przepisów a nie ze znaku.
A je¶li znak mówi ¿e zbli¿amy siê do skrzy¿owania dróg równorzêdnych, to co?

[...]

Gdy s± ogórki i gdy ich nie ma"
J.F.
2005-05-23 14:28:54 UTC
Post by neelix
Nie ma skrzyżowania dróg równorzędnych !!!!!
Ciekawa teoria, mógłbyś ją rozwinąć?
Post by neelix
Równorzędność wynika z przepisów a nie ze znaku.
A jeśli znak mówi że zbliżamy się do skrzyżowania dróg równorzędnych, to co?
To znak o tym OSTRZEGA, a nie ustanawia :-)

J.
KRzysiO
2005-05-23 14:48:29 UTC
Post by neelix
Równorzędność wynika z przepisów a nie ze znaku.
A jeśli znak mówi że zbliżamy się do skrzyżowania dróg równorzędnych, to co?
To znak o tym OSTRZEGA, a nie ustanawia :-)
A dokladniej znak ostrzegawczy A-5 ostrzega nie przed skrzyzowaniem drog
rownozednych (bo takie pojecie w PoRD nie wystepuje), a o skrzyzowaniu,
gdzie pierszenstwo nie jest okreslone znakami! i ma wtedy zastosowanie
Art. 25 punkt 1

Pozdro
neelix
2005-05-23 16:00:50 UTC
Post by neelix
[...]

Pytanie tylko jak wielka liczba kierowców o tym nie wie? Jest to bardzo duża
liczba i dotyczy głównie starszych kierowców (z dłuższym stażem). Niedawno
miałem scysję na ten temat. Widać, że facet dawno nie zaglądał do kodeksu.
Wiesiaczek
2005-05-23 17:43:50 UTC
Post by J.F.
Post by Wiesiaczek
[...]
A kto/co ustanawia, która jest g³ówna a która podporz±dkowana lub
równorzêdna?
I co to znaczy, ¿e "Równorzêdno¶æ wynika z przepisów a nie ze znaku." ?
Jakie przepisy mówi± o równorzêdno¶ci dróg?
Jakby nie by³o znaków, to te¿ by³yby drogi g³ówne i podporz±dkowane? A które
by³yby g³ówne?

Gdy s± ogórki i gdy ich nie ma"
KRzysiO
2005-05-24 07:52:25 UTC
I co to znaczy, że "Równorzędność wynika z przepisów a nie ze znaku." ?
Jakie przepisy mówią o równorzędności dróg?
Zadne. Masz Art. 25 z PoRD

Pozdro
neelix
2005-05-24 09:54:00 UTC
Post by neelix
Równorzędność wynika z przepisów a nie ze znaku.
A jeśli znak mówi że zbliżamy się do skrzyżowania dróg równorzędnych, to co?
To znak o tym OSTRZEGA, a nie ustanawia :-)
A kto/co ustanawia, która jest główna a która podporządkowana lub
równorzędna?
Ustawodawca
I co to znaczy, że "Równorzędność wynika z przepisów a nie ze znaku." ?
Jakie przepisy mówią o równorzędności dróg?
Art. 2. Drogi dzielą się na twarde i gruntowe. Podam przykład. Masz
skrzyżowanie(+) niby typowe, ale jedna droga jest gruntowa=żwirowa. Na tej
drodze i pozostałych stoi znak A-5(x)-skrzyżowanie dróg. Do 2002 r. ten na
żwirowej miał pierwszeństwo np. przed nadjeżdżającym po asfalcie z lewej i
było to skrzyżowanie równorzędne, ale z racji przepisów (nie znaku). Obecnie
mimo, że na żwirowej dalej stoi A-5 droga ta nie wchodzi w skład
skrzyżowania i następuje włączanie się do ruchu. Bardzo wielu o tym nie wie
i pcha się na asfalt.
Jakby nie było znaków, to też byłyby drogi główne i podporządkowane? A
które
byłyby główne?
Twarde i reguła prawej ręki.
neelix
2005-05-23 15:56:42 UTC
Post by r***@op.pl
ma.
Nie ma skrzyżowania dróg równorzędnych !!!!!
Ciekawa teoria, mógłbyś ją rozwinąć?
Tak. Nie ma takiego znaku jak "skrzyżowanie dróg równorzędnych". Drogi
natomiast mogą być równorzędne.
Równorzędność wynika z
przepisów a nie ze znaku.

Nie mówi, bo takiego znaku nie ma.
Wiesiaczek
2005-05-23 17:31:28 UTC
U�ytkownik "neelix" <***@wp.pl> napisa� w wiadomo�ci news:d6suqo$oot$***@nemesis.news.tpi.pl...
[...]
Post by Wiesiaczek
Nie ma skrzy¿owania dróg równorzêdnych !!!!!
Ciekawa teoria, móg³by¶ j± rozwin±æ?
Tak. Nie ma takiego znaku jak "skrzy¿owanie dróg równorzêdnych". Drogi
natomiast mog± byæ równorzêdne.
i nie mog± siê nigdy skrzy¿owaæ? S± równoleg³e?
Post by Wiesiaczek
Równorzêdno¶æ wynika z
przepisów a nie ze znaku.
A je¶li znak mówi ¿e zbli¿amy siê do skrzy¿owania dróg równorzêdnych, to
co?
Nie mówi, bo takiego znaku nie ma.
Znalaz³em na http://prawko.gery.pl/znaki.php?gen=ostrzeg

"Skrzy¿owanie dróg
Ostrzega o skrzy¿owaniu , na którym drogi s± równorzêdne pod wzglêdem
pierwszeñstwa przejazdu. Na takim skrzy¿owaniu pierwszeñstwo maj± pojazdy
nadje¿d¿aj±ce z prawej strony."

Gdy s± ogórki i gdy ich nie ma"
KRzysiO
2005-05-24 07:51:35 UTC
Post by neelix
Nie mówi, bo takiego znaku nie ma.
Znalazłem na http://prawko.gery.pl/znaki.php?gen=ostrzeg
"Skrzyżowanie dróg
Ostrzega o skrzyżowaniu , na którym drogi są równorzędne pod względem
pierwszeństwa przejazdu. Na takim skrzyżowaniu pierwszeństwo mają pojazdy
nadjeżdżające z prawej strony."
Wez do reki PoRD i rozporzadzenia stosowne i tam poszukaj znaku A-5!

To co jest na stronie to jest opracowanie dla opornych ;-) z _potocznym_
tlumaczeniem znaczenia (i bardzo bodrze, ze jest), a nie suchy akt prawny.

Pozdro
neelix
2005-05-24 10:00:19 UTC
[...]
Post by neelix
Post by neelix
Nie ma skrzyżowania dróg równorzędnych !!!!!
Ciekawa teoria, mógłbyś ją rozwinąć?
Tak. Nie ma takiego znaku jak "skrzyżowanie dróg równorzędnych". Drogi
natomiast mogą być równorzędne.
i nie mogą się nigdy skrzyżować? Są równoległe?
Muszą. Przecięcie w jednym poziomie dróg mających jezdnię.
Post by neelix
Równorzędność wynika z
Post by neelix
przepisów a nie ze znaku.
[...]
Nie czytaj jakichś zamierzchłych nadinterpretacji fahofcuff. Masa takich. To
jest bzdura z księżyca. Znak ten nie określa pierwszeństwa tylko ostrzega o
skrzyżowaniu dróg.
neelix
2005-05-24 10:12:21 UTC
Znalazłem na http://prawko.gery.pl/znaki.php?gen=ostrzeg
Nie korzystaj z tego. Nie ma znaku "Dwa niebezpieczne zakręty-pierwszy
w....." Są natomiast "Niebezpieczne zakręty-pierwszy w .....". Nie ma też
"Uwaga na zwierzęta..." Takich kwiatków jest więcej.
owad
2005-05-23 11:36:10 UTC
mamo - jak sobie nie radzisz z drogami bez oznakowania to jeŒdzij tam gdzie
tak owe jest... patrz jak ³atwo
pluton
2005-05-23 15:30:11 UTC
Post by owad
mamo - jak sobie nie radzisz z drogami bez oznakowania to jeŒdzij tam
gdzie tak owe jest... patrz jak ³atwo
Mialem kolezanke, ktora jeszcze pol roku po zrobieniu prawka
jezdzila do pracy wczesniej opracowana droga.
Chodzilo o to, zeby na tej drodze byly wylacznie skrzyzowania z sygnalizacja
swietlna.

pozdrawiam
pluton
pluton
2005-05-23 12:31:05 UTC
Post by r***@op.pl
[...]
Wyobraz sobie, co bedzie, kiedy wszyscy nadjezdzajacy (ze wszystkich stron)
pomysla, ze maja pierwszenstwo.
Post by r***@op.pl
2) Spotykam rowniez (glownie na wsi) skrzyzowania kompletnie nie oznakowane.
Czy w takim przypadku obowiazuje regula prawej reki, czy po prostu znak STOP
zostal wyrwany przez wracajaca z dyskoteki mlodziez?
A gdyby wyrwal jakis staruszek wracajacy z kosciola, to by byla roznica?
Hierarchia jest taka: 1) kierujacy ruchem, 2) znaki swietlne,
3) znaki pionowe i poziome, 4) inne reguly (np. prawej reki)
Post by r***@op.pl
3) Czy regula prawej reki obowiazuje wylacznie na oznaczonym odpowiednio
skrzyzowaniu (znak skrzy¿owanie dróg; kieruj±cy pojazdem powinien ust±piæ
pierwszeñstwo przejazdu nadje¿d¿aj±cym z prawej strony)?
Patrz wyzej.

pozdrawiam
pluton