skrzyzowania bez sygnalizacji swietlnej
r***@op.pl
2005-05-23 09:14:29 UTC
Mam pytanie z kategori Kodeks Drogowy.

1) Czy dojezdzajac do skrzyzowania bez sygnalizacji swietlnej, bez znaku stop,
ustap pierwszenstwa, oraz bez znaku skrzyzowania drog rownorzednych mam
pierwszenstwo przejazdu? Oczywiscie znaku pierwszenstwa przejazdu rowniez nie
ma.

2) Spotykam rowniez (glownie na wsi) skrzyzowania kompletnie nie oznakowane.
Czy w takim przypadku obowiazuje regula prawej reki, czy po prostu znak STOP
zostal wyrwany przez wracajaca z dyskoteki mlodziez?

3) Czy regula prawej reki obowiazuje wylacznie na oznaczonym odpowiednio
skrzyzowaniu (znak skrzyżowanie dróg; kierujący pojazdem powinien ustąpić
pierwszeństwo przejazdu nadjeżdżającym z prawej strony)?

pozdr
Pete
2005-05-23 09:21:03 UTC
U¿ytkownik wrote

W/g mnie, je¶li nie ma jakiegokolwiek oznaczenia skrzy¿owania, to zawsze
obowi±zuje regu³a prawej rêki.

Nie zauwa¿y³em ró¿nicy w twoim przypadku 1) i 2) - oba wygl±daj± na
nieoznakowane.

Pozdr.

Pete
Boombastic
2005-05-23 09:22:16 UTC
Post by r***@op.pl
[...]
Oczywi¶cie nie masz pierwszeñstwa przejazdu, bo musisz ust±piæ temu z
prawej. brak oznakowañ oznacza skrzy¿owanie równorzêdne.
Post by r***@op.pl
2) Spotykam rowniez (glownie na wsi) skrzyzowania kompletnie nie oznakowane.
Czy w takim przypadku obowiazuje regula prawej reki, czy po prostu znak STOP
zostal wyrwany przez wracajaca z dyskoteki mlodziez?
A mo¿e go nigdy tam nie by³o?
Post by r***@op.pl
3) Czy regula prawej reki obowiazuje wylacznie na oznaczonym odpowiednio
skrzyzowaniu (znak skrzy¿owanie dróg; kieruj±cy pojazdem powinien ust±piæ
pierwszeñstwo przejazdu nadje¿d¿aj±cym z prawej strony)?
Regu³a prawej reki g³ównie obowi±zuje na nieoznakowanych skrzy¿owaniach. Na
oznakowanych wiesz która droga ma pierwszeñstwo.
badzio
2005-05-23 09:29:39 UTC
Jesli nie ma oznakowania, defaultowo stosuj zasade prawej reki.
--
Michal "badzio" Kijewski
JID: badzio(at)chrome(dot)pl
Skype: badzio
plitkin
2005-05-23 09:38:28 UTC
Post by r***@op.pl
[...]
Oczywiscie ze masz! Przeciez ty wazniejszy ode mnie! Co prawda jezeli ja
jade wiekszym autem - to ja mam. Tak naprawde wsio rybka kto z ktorej strony
jedzie :-) A na powaznie to zasada prawej reki. To jest jedna z podstawowych
regul, ktore nawet chyba przedszkolaki znaja.
Post by r***@op.pl
2) Spotykam rowniez (glownie na wsi) skrzyzowania kompletnie nie oznakowane.
Czy w takim przypadku obowiazuje regula prawej reki, czy po prostu znak STOP
zostal wyrwany przez wracajaca z dyskoteki mlodziez?
Tego nie umiem powiedziec, jak mysle, ze nikt na grupie nie umie powiedziec,
czy to mlodziez wyrwala ten znak, czy nie. Ale PORD mowi wsyzstko i nie
rozroznia drogi na wsi od innej.
Post by r***@op.pl
3) Czy regula prawej reki obowiazuje wylacznie na oznaczonym odpowiednio
skrzyzowaniu (znak skrzy¿owanie dróg; kieruj±cy pojazdem powinien ust±piæ
pierwszeñstwo przejazdu nadje¿d¿aj±cym z prawej strony)?
Zasada prawej reki obowiazuje przede wszystkim na nieoznaczonych
rownorzednych skrzyzowaniach (istnieja nieoznaczone nierownorzedne) oraz na
oznaczonych rownorzednych skrzyzowaniach (tak samo).
plitkin
2005-05-23 09:38:49 UTC
Aha - mam nadzieje, ze dopiero zaczynasz robic sobie prawo jazdy...
m@riucha
2005-05-23 09:39:20 UTC
Post by plitkin
Aha - mam nadzieje, ze dopiero zaczynasz robic sobie prawo jazdy...
A jak jest skrzyzowanie bez oznakowania a droga ktora mam po prawej jest
uliczka slepa (jest znak) to czy to tez jest skrzyzowanie rownozedne?
r***@op.pl
2005-05-23 09:37:12 UTC
W/g mnie, jeśli nie ma jakiegokolwiek oznaczenia skrzyżowania, to zawsze
obowiązuje reguła prawej ręki.
Wg mnie kazde skrzyzowanie drog rownorzednych powinno byc oznakowane. Zdaza
sie przeciez, ze widzac nieoznakowane skrzyzowanie i samochod po prawej
stronie, zatrzymujemy sie chcac go przepuscic. Dopiero po chwili widac, ze
tamten zatrzymuje sie przed znakiem stop, ktory jest dla nas nie widoczny np.
zaslonety jakimis krzakami. Przeciez jadac samochodem nie bede wypatrywal
znakow "ustap pierwszenstwa" lub "stopu" dla poprzecznych drog. Tak jak to
radzil "pan" na kursie.

pozdr
rydzo
2005-05-23 09:44:22 UTC
Post by r***@op.pl
3) Czy regula prawej reki obowiazuje wylacznie na oznaczonym odpowiednio
do³±cze siê

niby jak nie ma wogle oznaczeñ na skrzy¿owaniu powinna obowi±zywaæ regu³a
prawej rêki,
jednak w praktyce to wygl±da tak, ¿e jak kto¶ jedzie prosto to my¶li, ¿e ma
pierwszeñstwo
(lub jak jedzie drog±, która wygl±da na wiêksz±)
Jak to jest naprawde???
--
POzdrawiAM
rydzo

Fiat Marea Weekend 1.6 SX
J.F.
2005-05-23 09:45:41 UTC
Post by badzio
Jesli nie ma oznakowania, defaultowo stosuj zasade prawej reki.
Gwoli scislosci - znak "droga z pierwszenstwem przejazdu" mogl byc
ustawiony pare skrzyzowan wczesniej i obowiazuje do odwolania.

Wiec jesli nie jestes pewny - zwolnic i szybkim rzutem oka sprawdzic
jakie znaki stoja na drodze po prawej.

J.
Elvis
2005-05-23 09:53:02 UTC
Post by r***@op.pl
[...]
Zgadzam siê, je¶li siê nie zna miasta to jest problem. Przede wszystkim
ka¿de skrzy¿owanie z pierwszeñstwem powinno byæ oznakowane.
Ford Escort 1.6 16V '97
KRzysiO
2005-05-23 09:51:44 UTC
Post by r***@op.pl
Przeciez jadac samochodem nie bede wypatrywal
znakow "ustap pierwszenstwa" lub "stopu" dla poprzecznych drog. Tak jak to
radzil "pan" na kursie.
A dlaczego nie? Pan Ci doberze radzil. Na egzaminie bylo nawet takie
pytanie z krzyzowek, na Twojej drodze brak oznakowania na poprzecznej
znak ustap pierszenstwa, poprawna odpowiedz masz pierszenstwo przejazdu.
Jak myslisz po co miedzy innymi ten znak jest odwrocony?

Pozdro
Tomasz Pyra
2005-05-23 09:54:46 UTC
Post by ***@riucha
Post by plitkin
Aha - mam nadzieje, ze dopiero zaczynasz robic sobie prawo jazdy...
A jak jest skrzyzowanie bez oznakowania a droga ktora mam po prawej jest
uliczka slepa (jest znak) to czy to tez jest skrzyzowanie rownozedne?
Przeczytaj definicje skrzyzowania w PORD, bo byc moze nie jest to wcale
skrzyzowanie.

Jezeli droga boczna to dojazd do posesji to nie jest to skrzyzowanie, a
wylaniajacy sie z tamtej drogi wlacza sie dopiero do ruchu.
r***@op.pl
2005-05-23 09:50:05 UTC
Post by plitkin
Aha - mam nadzieje, ze dopiero zaczynasz robic sobie prawo jazdy...
niestety posiadam juz, tak wiec strzez sie ;)

Dojezdzajac do nieoznakowanego skrzyzowania, ZAWSZE zatrzymuje samochod i
przepuszczam tych z prawej. Czasami jednak zatrzymuje sie niepotrzebnie,
jadace za mna samochody znajace to skrzyzowanie (widza, ze droga po prawej
jest podporzadkowana) zaczynaja na mnie trabic itd. Po prostu znak STOP jest
niewidoczny dla mnie. Stad to pytanie.

Ale masz racje, kiepsko znam przepisy.
Pete
2005-05-23 09:55:33 UTC
Post by rydzo
jednak w praktyce to wygl±da tak, ¿e jak kto¶ jedzie prosto to my¶li, ¿e
ma pierwszeñstwo
To niech tak nie my¶li, bo nied³ugo wyl±duje w szpitalu. Ten z prostopad³ej
te¿ przecie¿ jedzie prosto. Prawo jazdy robisz nie po to, ¿eby jeŒdziæ "jak
sobie umy¶lisz", tylko zgodnie z PORD, w tym przypadku zgodnie z regu³±
prawej rêki.
Post by rydzo
(lub jak jedzie drog±, która wygl±da na wiêksz±)
Jak to jest naprawde???
Masz siê stosowaæ do znaków. Jak ich nie ma, to zasada prawej rêki.

Pozdr.

Pete
Boombastic
2005-05-23 09:55:11 UTC
Post by ***@riucha
A jak jest skrzyzowanie bez oznakowania a droga ktora mam po prawej jest
uliczka slepa (jest znak) to czy to tez jest skrzyzowanie rownozedne?
W ustawie jest mowa tylko o d³ugo¶ci drogi, a nie o tym czy jest ¶lepa, czy
przejezdna.
Boombastic
2005-05-23 09:55:14 UTC
Post by rydzo
[...]
Dotyczy to szczególnie dróg na terenach osiedli mieszkaniowych. Tam to w
zasadzie panuje wolna amerykanka i przyjmuje siê, ¿e szersza jest g³ówn±
droga. Jednak jak dojdzie do kolizji, to zaraz wyjdzie nieustapienie
pierwszestwa temu z prawej, niezaleznie od szerokosci drogi. Dlatego trzeba
bardzo uwazaæ na takich drogach.
r***@op.pl
2005-05-23 09:56:35 UTC
Post by KRzysiO
A dlaczego nie?
bo to niebezpieczne jest?

powinno sie chyba zwracac uwage na samochody, a nie szukac znakow ustawionych
dla nich (na poprzecznej drodze)?
Pete
2005-05-23 10:01:00 UTC
Post by r***@op.pl
Wg mnie kazde skrzyzowanie drog rownorzednych powinno byc oznakowane.
No, fajnie by by³o. Fajnie by te¿ by³o, gdyby drogowcy za³atali wreszcie
wszystkie dziury w drogach i nie ustawiali bzurnych ograniczeñ prêdko¶ci.

Oznakowanie polskich dróg pozostawia wiele do ¿yczenia. O tym chyba nikt
nie bêdzie dyskutowa³.
Post by r***@op.pl
[...]
No w³a¶nie. Kolejny przyk³ad wspania³ego oznakowania. Albo znakujemy
wszystko albo nic. Je¶li maj± robiæ to po³owicznie, tak jak w tym
przypadku, to ju¿ chyba lepiej, ¿eby w ogóle takiego skrzy¿owania nie
znakowali.

Pozdr.

Pete
Adam Płaszczyca
2005-05-23 10:49:52 UTC
Post by r***@op.pl
[...]
Nie
Post by r***@op.pl
2) Spotykam rowniez (glownie na wsi) skrzyzowania kompletnie nie oznakowane.
Czy w takim przypadku obowiazuje regula prawej reki, czy po prostu znak STOP
zostal wyrwany przez wracajaca z dyskoteki mlodziez?
Nie ma znaczenia. Prawa ręka.
Post by r***@op.pl
3) Czy regula prawej reki obowiazuje wylacznie na oznaczonym odpowiednio
skrzyzowaniu (znak skrzyżowanie dróg; kierujący pojazdem powinien ustąpić
pierwszeństwo przejazdu nadjeżdżającym z prawej strony)?
Nie.
--
_______/ /_ IRC: _555, http://trzypion.oldfield.org.pl/fotki/Praga%209-11.04.2005/