Kwaśne spaliny - diesel
Irokez
2008-05-05 17:10:44 UTC
Witam.

Wydaje mi się, że po zatankowaniu przyszło, bo wcześniej było tylko czasami,
ale nie zwracałem uwagi za bardzo.
Zatankowałem na Statoil i spaliny mają kwaśny zapach, lekko gryzący.
Holowałem dziś kumpla i mówił że strasznie śmierdzi.

Auto tym czasem nie kopci na żaden kolor, a było co ciągnąć i pod górkę..
Zresztą sam nie widzę i nikt mi nie zwrócił uwagi na dymienie (kumpel też że
zero dymu, tylko ten smród). Zadymi owszem, jak dam mu ostro "w buta"
redukując albo nagle zrywając się z niskich obrotów, ale przez chwilę.

Czy to paliwo czy jednak coś innego może powodować ten smród?
U znajomego poczułem podobny smród (Vectra 2.0DTI), ale wolę się zapytać i
ewentualnie omijać szeeerokim łukiem stację.

Silnik 2.4JTD.

Pozdrawiam.
--
Irokez
AR156 2.4JTD '00
seba
2008-05-05 17:13:40 UTC
hmmm
Auto nie ma AdBlue przypadkiem?
Irokez
2008-05-05 17:22:25 UTC
Post by seba
hmmm
Auto nie ma AdBlue przypadkiem?
Szukam po necie co to i nie za bardzo rozumiem, gdzie miałby mieć ten
'mocznik'? Zatankowałem z ropą? I wtedy tak śmierdzi?
Bo specjalnej instalacji to u mnie nie ma...
Irokez
seba
2008-05-05 17:43:47 UTC
Post by Irokez
Post by seba
[...]
Zanim skasowałem posta już odpowiedziałeś :-)
Jedyne kiedy czułem kwaśny smród z diesla to właśnie z silnika z SCR.
Ale chyba w osobówkach tego nie stosują.
Ściągnij paliwo z baku i poniuchaj :-)
Przemek
2008-05-05 17:41:55 UTC
Post by Irokez
[...]
Moze zatankowales odbarwiony kwasem siarkowym opal - wowczas mozesz powoli
mowic papa pompie wysokiego cisnienia.

pzdr
Cavallino
2008-05-05 17:45:45 UTC
Post by Irokez
Witam.
Wydaje mi się, że po zatankowaniu przyszło, bo wcześniej było tylko
czasami, ale nie zwracałem uwagi za bardzo.
Zatankowałem na Statoil i spaliny mają kwaśny zapach, lekko gryzący.
Mam tak samo, jak tylko odpalam crdi w garażu to ten zapach jest mocno
wyczuwalny.
Nie przypominam sobie żeby stare diesle go wydzielały.
Agent
2008-05-06 05:23:39 UTC
Post by Cavallino
Mam tak samo, jak tylko odpalam crdi w garażu to ten zapach jest mocno
wyczuwalny.
Nie przypominam sobie żeby stare diesle go wydzielały.
Mam dokładnie to samo uczucie. Z CR spaliny dziwnie śmierdzą a z mojego
starego klekota nie.
komar
nie wierzę że ze starego klekota nie smierdzą. no chyba że silnik zgaszony.
Cavallino
Chodziło o to że śmierdzą jak Ikarus, a nie kwasem.
sirapacz
2008-05-05 18:31:59 UTC
Post by Irokez
[...]
olej opalowy - jak staniesz kolo takiego stara co sie dopiero rozgrzewa
a jezdzi na opale i jeszcze nie daj bog nie ma wiatru to bez maski nie
podchodz

jak spaliny beda ciebie gryzc w oczy to bankowo olej opalowy odbarwiony
lub nie
sirapacz
Irokez
2008-05-05 18:37:59 UTC
[...]
A gdzie można pojechać, aby ewentualnnie sprawdzili próbkę czy aby na
poewno, zanim zacznę smarować na którym to zatankowałem?

Pozdrawiam.
Irokez
Rafał "SP" Gil
2008-05-05 18:40:24 UTC
Post by Irokez
A gdzie można pojechać, aby ewentualnnie sprawdzili próbkę czy aby na
poewno, zanim zacznę smarować na którym to zatankowałem?
Na jakąkolwiek DK i poszukać ITD :)
sirapacz
2008-05-05 18:50:03 UTC
Post by Rafał "SP" Gil
Post by Irokez
A gdzie można pojechać, aby ewentualnnie sprawdzili próbkę czy aby na
poewno, zanim zacznę smarować na którym to zatankowałem?
Na jakąkolwiek DK i poszukać ITD :)
lol:) ale tam to tylko kolor chyba sprawdza

sirapacz
sirapacz
2008-05-05 18:51:21 UTC
Post by Irokez
Post by sirapacz
[...]
szczerze mowiac bladego pojecia nie mam gdzie to szybko sprawdzic mozna.
napewno jesli odessasz sobie troche do sloiczka i bedzie czerwone/rozowe
to juz wiesz ze to opal - jest barwiony czerwonym barwnikiem
sirapacz
Seba
2008-05-05 18:54:32 UTC
Post by sirapacz
napewno jesli odessasz sobie troche do sloiczka
i bedzie czerwone/rozowe to juz wiesz ze to opal - jest barwiony
czerwonym barwnikiem
Toc to od zawsze bylo odbarwiane - nikt przy zdrowych zmyslach nie
sprzedawalby czerwonego opalu jako ON.
Sebastian S.
sirapacz
2008-05-05 19:19:06 UTC
Post by Seba
Post by sirapacz
[...]
przy zdrowych zmyslach nikt nie sprzedawalby nawet odbarwionego opalu

sirapacz
Agent
2008-05-06 05:26:26 UTC
O tu to byś się dopiero zdziwił.
sirapacz
2008-05-06 07:53:56 UTC
Post by Agent
Post by sirapacz
przy zdrowych zmyslach nikt nie sprzedawalby nawet odbarwionego opalu
O tu to byś się dopiero zdziwił.
jak napisalem - przy zdrowych

chyba nie musze mowic co mysle o odbarwianiu kwasem siarkowym?
Tomasz Pyra
2008-05-06 11:10:31 UTC
Post by sirapacz
napewno jesli odessasz sobie troche do sloiczka i bedzie czerwone/rozowe
to juz wiesz ze to opal - jest barwiony czerwonym barwnikiem
Na czerwonym to by chyba bez problemu jeździł i nic nie powinno
śmierdzieć dodatkowo.
Kwasu do paliwa to się dodaje w "alchemicznym" procesie odbarwiania
opału, żeby z niego wywabić czerwony kolor i chyba dopiero ten kwas może
zmieniać zapach spalin i gryźć w oczy.

A próbę na obecność kwasu robi ITD - zapewne zwykłe badanie Ph.
Może zwykły papierek lakmusowy da radę? Może nawet wystarczy wymieszać
tą miksturę z mocną herbatą? (kwas odbarwia herbatę)
To już się pytaj na pl.sci.chemia
--
PMS++ PJ S+ p+ M(+) W+>+++ P++:++ X(+) L++ B+ M+ Z++(+++) T- w- CB++
http://free.of.pl/h/hellfire/
Krzysztof 45
2008-05-05 20:10:45 UTC
Post by sirapacz
jak spaliny beda ciebie gryzc w oczy to bankowo olej opalowy odbarwiony
lub nie
sirapacz
Zielonego pojęcia nie masz o czym piszesz.
Opalu zes chyba na oczy nie widzial.
--
Krzysiek [WRC]
Omega 2.0i Jackson-Colorado 1200
sirapacz
2008-05-05 21:11:01 UTC
Post by Krzysztof 45
Post by sirapacz
jak spaliny beda ciebie gryzc w oczy to bankowo olej opalowy
odbarwiony lub nie
sirapacz
Zielonego pojęcia nie masz o czym piszesz.
Opalu zes chyba na oczy nie widzial.
stalem kolo tej ciezarowki sam i musialem od niej odlezc a ze akurat
podstawiala moj towar to musialem przy tym byc. kierowca tudziez
wlasciciel potwierdzil ze to od opalu.

zielone pojecie w kwestii opalu mam wystarczajace, opal widzialem na oczy
sir
Krzysztof 45
2008-05-05 21:20:02 UTC
Post by sirapacz
zielone pojecie w kwestii opalu mam wystarczajace,
Nie masz i gadasz bzdury.
Czysty olej opalowy to witaminy dla silnika.
A co z opalem robią w sprzedaży detalicznej to już inna bajka.
sirapacz
2008-05-06 00:26:24 UTC
Post by Krzysztof 45
Post by sirapacz
zielone pojecie w kwestii opalu mam wystarczajace,
Nie masz i gadasz bzdury.
Czysty olej opalowy to witaminy dla silnika.
A co z opalem robią w sprzedaży detalicznej to już inna bajka.
to ze dolewaja siare to jedno a to ze sam w sobie ma wiecej siarki to
drugie
J.F.
2008-05-06 05:10:47 UTC
Post by sirapacz
Post by Krzysztof 45
Post by sirapacz
[...]
A ON tej siarki ponoc dlatego ma tak malo, ze szkodzi katalizatorowi.

J.
Agent
2008-05-06 05:29:44 UTC
Post by Krzysztof 45
Post by sirapacz
zielone pojecie w kwestii opalu mam wystarczajace,
Nie masz i gadasz bzdury.
Czysty olej opalowy to witaminy dla silnika.
A co z opalem robią w sprzedaży detalicznej to już inna bajka.
Czyli lepiej lać opał bo wiadomo, że nie podrabiany :). Dopiero lanie
odbarwionego jakimś kwasem opału jest szkodliwe ze względu na ten kwas.
yabba
2008-05-05 20:31:53 UTC
Post by Irokez
[...]
Ja mam Stilo 1,9 MultiJet (czyli silnik z tej samej rodziny) i też się
zdziwiłem tym zapachem - zupełnie jak kwas solny. Najbardziej dokuczliwy
jest po uruchomieniu zimnego silnika. Najczęściej tankuję na jednej stacji
Statoil. Przejechałem już tym samochodem 49 000 km i nic się nie zmieniło -
ani w kwestii zapachu ani w pracy silnika. Podejrzewam, że to efekt
działania katalizatora, który podobno jest przy tym silniku. Ekologia .....

Pozdrawiam,

yabba
Bartek
2008-05-06 07:20:22 UTC
Kwesita zapachu spali diesla to mój ulubiony temat :)

Kiedyś diesle wszystkie śmierdziały tak samo - jak Ikarus. Teraz, nowe
diesle nie tylko nie smierdza ale pachna perfuma ;) taki slodki zapach - jak
damskie permufy! (i to wszystko jedno czy CR czy popmowtryski)
Ja mam 2.5TDi z 2000r i smiedzi jak jasna cholera. Nie jest to kwasny
zapach, lecz duszący jasny dym - zwlaszcza jak jest zimny, cos paskudnego.
Ja jest rozgrzany to smierdzi juz normalnie Ikarusem.
Podobno kwasny zapach octu jest dosc czesto (choc u mnie nie), podobno jest
tak zanim katalizator zacznie dzialac poprawnie - po rozgrzaniu..
.
Miki
rafikx
2008-05-06 09:53:08 UTC
Post by Bartek
[...]
Dziwna sprawa z tym smrodem. Ja dziś rano poczułem ten zapaszek -
normalny ocet. Po oddaniu dziecka w dobre ręce babci zacząłem szperać w
bagażniku i szukać przyczyny, tym bardziej, że ostatnio zakupiłem ocet
do nóżek w galarecie i sądziłem, ze trochę się wychlapało. Ale nic -
sucho i czysto.
Po lekkim rozgrzaniu zapach zniknął. Silnik to 2.0 TDi, 2004 r, auto
zatankowane incydentalnie na Jet (poza tym cały czas Statoil).

Otwieram później pms, patrzę i widzę, że kwaśny smród to problem
ogólnopolski.

A może monopoliści zaczęli czegoś dowalać do paliwa?

R.
Przemek V
2008-05-06 22:42:26 UTC
Post by Bartek
[...]
W E60 530d w wydaniu Euro 4 jak jest zimny silnik to spaliny mają właśnie
ten słodki zapach - trochę przypomina zapach proszku do prania.
Alti
2008-05-06 13:10:17 UTC
Post by Irokez
Czy to paliwo czy jednak coś innego może powodować ten smród?
Ten kwaœny smród to tlenki azotu. W każdym dieslu powstaje ich całkiem
sporo.
Niemniej nie mam pojęcia dlaczego stare diesle tak nie œmierdziały a w miarę
nowe zapodajš na maksa.
z http://www.hondapl.org/technika/diesel/diesel.html
Emisja zanieczyszczeń w silnikach diesla

Emisja zanieczyszczeń to pięta Achillesowa silników diesla. Spaliny diesla
obfitujš w Nox oraz czšsteczki stałe, zarówno widzialne (dym) jak i
niewidzialne. Nox jak i czšsteczki stałe znaczšco zanieczyszczajš
œrodowisko. W przeciwieństwie do spalin silnika benzynowego, spaliny diesla
zawierajš znacznie mniej niespalonych lub częœciowo spalonych węglowodorów i
tlenku węgla. Z powodu dużego znaczenia emisji zanieczyszczeń warto
dokładniej przyjrzeć się procesowi spalania aby zobaczyć w jaki sposób
powstajš. Ponieważ fizyczne i chemiczne procesy zachodzšce w cylindrze
podczas spalania sš bardzo skomplikowane - i nie do końca zrozumiane -
rozważania te siłš rzeczy będš powierzchowne.

Z takš wiedzš łatwiej będzie nam zrozumieć jak powstajš zanieczyszczenia w
procesie spalania w silniku diesla. NOX, węglowodory, CO oraz czšsteczki
stałe powstajš w różnych procesach pod wpływem różnych mechanizmów.
Tlenki azotu NO i NO2 formujš się w rejonach o stężeniu stechiometrycznym
lub lekko poniżej, gdzie występuje nadmiar tlenu a temperatura jest wysoka.
Poza tymi rejonami jest albo za mało tlenu aby utworzyć Nox albo temperatura
jest zbyt niska aby reakcja zaszła wystarczajšco szybko.

Wojtek